Nicolas Jenson | 1420–1480 | Frankrike/Italien | Renässans
Gutenberg, och flera efterföljare, hade redan på 1450-talet startat boktryckarkonsten men deras typer byggde på den gotiska texturan. I Italien, och renässansens strömningar framkom önskningar om ett stil som byggde på den romerska traditionen. Arnold Pannartz och Konrad Sweinheim får i Rom uppdraget att ta fram ett sådant i mitten av 1460-talet. Bröderna De Spira flyttar till Venedig vid samma tid, för att fortsätta utveckla det vi idag kallar antikvan. I slutet av 1460-talet kommer även Nicolas Jenson till Venedig och 1470 utkommer De Evangelica Praeparatione i vilken hans nya typer blir tryckta för första gången. Detta räknas som antikvans födelse. Typsnittet bygger till stora delar på den kalligrafiska humanistantikvan, men anpassades för tryck.
Inom C F Hultenheims typsnittsklassificering räknas Jenson som Diagonalantikva – primform, men den är även kallad venetiansk antikva och humanistantikva för att nämna några indelningar.
När Nicolas Jenson gjorde typsnittet på 1470-talet fanns inte kursiven. Adobe Jensons har, liksom flera andra Jenson-tolkningar, Ludovico Arigghis kursiv som förebild.
Läs introduktionen till bloggföljetongen Stilbildande typografer genom historien.